حسن بیادی: شهرها توسعه پیدا کرده‌اند و به تبع آن نیاز شهروندان به امکانات رفاهی شهری هم بیشتر شده.

به همین دلیل این روزها برای مدیران شهری بسیار مهم است که شهروندان به آن‌ها اعتماد کنند تا به تبع آن بتوان از کمک شهروندان برای پیشرفت شهر کمک گرفت. بنابراین بسیار خوب است که شهروندان بتوانند در جریان کارهای شهر قرار بگیرند.

هنوز در کشور ما مخصوصا در کلانشهرها مدیریت واحد شهری اتفاق نیفتاده و این معضل به چشم می‌خورد که مردم از رویکردها و عملکردهای مدیران شهری بی‌خبرند یا عملکرد دولت را به پای شهرداری گذاشته یا کار شهرداری را به پای دولت می‌گذارند. در این میان برخی بداخلاقی‌های رسانه‌ای هم سبب شده تا برخی از شهروندان تصور کنند که آنچه برخی رسانه‌ها می‌گویند صحت دارد و در طرح‌های عمرانی،   فعالیت چشمگیری صورت نمی‌گیرد. البته حق هم دارند چون تجربه چند دهه در شهر به آنها ثابت کرده ساخت یک تونل مانندتونل رسالت می‌تواند 10 سال هم طول بکشد.

اما این اقدام جدید شهرداری تهران برای به نمایش گذاشتن آنچه در تونل‌های توحید و مترو می‌گذرد سبب خواهد شد تا فعالیت‌های عمرانی زیرزمین را در برابر دید و نظارت مردم قرار بدهیم و به تبع آن اعتماد مردم را هم جلب کنیم.

حتی به‌عنوان یک عضو شورای شهر پیشنهاد می‌دهم این عمل شهرداری باید به سایر بخش‌های اجرایی دولت هم تسری پیدا کند و سایر سازمان‌ها و نهادهای اجرایی هم عملکردشان را در معرض دید مردم بگذارند تا شهروندان از آنها حمایت و پشتیبانی بکنند.
اما مشخصا درباره نمایش فعالیت‌های شهرداری برای شهروندان به چند نکته می‌توان اشاره کرد؛ اکنون که قرار است از همه ظرفیت‌های موجود در زیرزمین از طریق شهرداری استفاده شود و از این راه ظرفیت‌های بالایی در شهر ایجاد شود،  اطلاع رسانی این فعالیت‌ها به شهروندان ضروری و تحسین برانگیز است.

 الان یکی از اهداف و مسائلی که پیگیری می‌شود رفتن خیابان‌ها به زیر زمین است، از جمله می‌توان به احداث تونل‌های عظیم زیر زمینی اشاره کرد. در برخی موارد شاهد هستیم که مهندسان و معماران و مدیران شهر با سختی‌های بسیاری یک کیلومتر به یک کیلومتر در زیر زمین جلو می‌روند و چه بهتر که شهروندان هم با این شیوه دوربین‌های مدار بسته، این فعالیت‌ها را از نزدیک ببینند.

 وقتی شهروندان با نوع کار و سختی‌های آن آشنا می‌شوند حتما به دست مدیران شهرشان اعتماد می‌کنند. باید توجه داشت که کار در زیر زمین هزینه زیادی دارد اما انجام ندادن آن هم در طول زمان باعث ضررهای جبران ناپذیر خواهد شد که باید همه این مسائل به اطلاع شهروندان رسانده شود.

نکته دیگر این است که با توجه به رشد جمعیت و شهرنشینی و مهاجرت پذیری شهرها می‌طلبد که با دید آینده نگری به مدیریت شهری نگاه کنیم و ظرفیت هایمان را به چند ظرفیت تبدیل کنیم. وقتی مردم دورنگری و آینده نگری شهرداری را می‌بینند به آینده خود مطمئن می‌شوند و این ایجاد امنیت باعث اعتماد بیشتر به نظام هم می‌شود،  چون تجربه نشان داده است که هر چه خدمت به مردم بیشتر باشد،  به همان اندازه اعتماد مردم نیز به نظام بیشتر می‌شود و این عملکرد شهرداری هم در این راستاست.

درباره نهادها و سازمان‌های اجرایی دیگر هم باید همین کار را انجام شود. چرا که به‌نظر من در دولت هم کار انجام می‌شود اما یک بی‌تدبیری‌هایی هست که خدمات دستگاه‌ها را تحت‌شعاع خود قرار می‌دهد. متأسفانه این بی‌تدبیری‌ها در اطلاع رسانی سبب شده تا مردم از داشته‌های ما بی‌خبرباشند.

* عضو شورای شهر تهران

کد خبر 57741

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز